In de e-bikes kom je vaak voorvering en zadelvering tegen. Zadelvering is zeker bij een rechtop houding aan te raden. Het filtert enigszins de klappen die je op je ruggenwervel krijgt. Als er nog geen zadelvering op de fiets zit is dat er later nog gemakkelijk in te zetten. Voor voorvering is dat anders. Zit deze er niet standaard op, dan is dit veel lastiger om later aan te passen.
Voorvering
Veel voorkomende voorvering is: vorkpootvering en balhoofdvering. Hieronder vertel ik iets meer over deze verschillende soorten vering;
Balhoofdvering
Balhoofdvering filtert meestal alleen de grote oneffenheden in het wegdek. Balhoofdvering is vaak redelijk stug en heeft een kleine veerweg. Het is tamelijk onderhoudsvriendelijk, omdat het boven het spatbord zit en er dus weinig vuil bij komt. Wil je weinig onderhoud en heb je een rechtop houding dan is deze vering geschikt. Doordat je rechtop zit, hang je al minder op het stuur en krijg je al minder trillingen in je armen door.
Voorvorkvering
De vorkpoot vering biedt meer comfort. Het filtert door een grotere veerweg meer de trillingen die het meest merkbaar zijn in je armen dan balhoofdvering. De vorkpoot vering heeft meer onderhoud nodig, omdat de vork naast de band zit en vuil makkelijk blijft plakken aan de gesmeerde vork. Dit moet je dus af en toe schoonmaken. Vorkpoot vering is er spiraal geveerd en luchtgeveerd. Luchtvering kan de oneffenheden het beste filteren en volgt het wegdek het beste.
De banden
Comfort is ook uit de banden te halen. De banden worden de laatste jaren steeds breder, zeker op de e-bikes. Dit zorgt voor extra grip, maar biedt door de grotere luchtinhoud van de band ook meer comfort. Van extra weerstand door de bredere band, merk je op de e-bike door de motor niet zo veel. Een bandbreedte onder de 40mm is tamelijk smal. Bij een bandbreedte van 47mm heb je echt al een behoorlijk brede band, maar er zijn ook e-bikes te vinden met een bandbreedte van 55mm of meer.
Let wel op wanneer de fiets achterop de auto op de fietsendrager moet. Niet elke drager is geschikt voor deze brede banden. Waar je bij het vervoer van de e-bike ook op moet letten is dat de fietsendrager geschikt is voor het hogere gewicht van een e-bike en waar de montagepunten zitten. Een e-bike met middenmotor mag bijvoorbeeld nooit aan de pedaalarmen (cranks) geklemd worden.
Lees ook eens;
Wat is de beste motorpositie voor een elektrische fiets?
de verschillen tussen mechanische en hydraulische remmen