Het aanschaffen van de juiste e-bike kan soms erg lastig zijn, want er is enorm veel keuze. Sommige baseren hun keuze op het uiterlijk van de fiets of omdat de buurman/buurvrouw die fiets ook heeft en hij zo lekker zou rijden. Belangrijk is om te weten dat een fiets heel persoonlijk is en ook al heb je dezelfde wensen en een gelijk doel met de fiets. Dan nog kan het zijn dat je niet allebei op dezelfde fiets uitkomt.
Laat je daarom niet leiden door wat de buurman/buurvrouw zegt of door het uiterlijk van die ene fiets die je er zo mooi uit vind zien. Zorg ervoor dat je je wensen en doel helder hebt. Heb je gekozen voor een fiets die niet bij jou past? Dan kan dat grote avontuur al snel eindigen in een grote teleurstelling.
Concessies maken
Ondanks dat er tegenwoordig een enorm aanbod is aan e-bikes, is het toch soms nodig om concessies te maken. Het kan zijn dat jouw perfecte fiets nog niet bestaat. Je zult dan je wensen moeten aanpassen. Denk er dan goed over na wat voor jou echt belangrijk is bij het doel dat je hebt met de fiets. Ga je met de fiets de bergen in? Pas dan bijvoorbeeld zeker niet je wensen qua motor aan. Het kan zomaar zijn dat je die mooie berg of heuvels dan niet op gaat komen. Beter pas je dan je wensen qua kleur aan, als dat mogelijk is.
Budget vs. wensen
Het kan ook zijn dat budget en wensen niet samen gaan. Dan is doorsparen of concessies maken, soms de enige optie. Kies niet een te kleine of grote fiets omdat hij net niet meer leverbaar is in jouw maat, zoals veel tijdens de corona pandemie werd gedaan. Een te kleine of grote fiets, fietst net niet lekker en kan na verloop van tijd ook nog eens slecht voor bijvoorbeeld je knieën zijn.
Om achter je doel en wensen te komen moet je jezelf een aantal vragen stellen en na elke vraag vallen er een aantal fietsen af.
Doel
Een van de belangrijkste vragen is, welk doel heb ik met de fiets?
Ofwel waar ga ik de fiets voor gebruiken? Het kan zijn dat je meerdere doelen hebt, vaak gaan ze goed samen, maar er zijn ook doelen die lastig te combineren zijn in één fiets. Mountainbiken kan een doel zijn, maar deze is voor de meeste mensen bijvoorbeeld slecht te combineren met ontspannen tochtjes in Nederland vanwege de sportieve houding.
Doelen kunnen zijn: Woon-werkverkeer, school, fietsvakanties in het buitenland of in Nederland, ontspannen tochtjes in Nederland, tochtjes in de heuvels van Nederland, sportief fietsen of als boodschappenfiets etc.
Zodra we het doel weten kunnen we onze wensen helder maken. Wellicht kun je je voorstellen dat voor een fiets in het buitenland met vaak flinke beklimmingen een sterkere motor nodig is. Je wens is dan een sterke motor voor in het buitenland. Kies je uiteindelijk een te zwakke motor, dan kan die zichzelf letterlijk uitschakelen bij een beklimming en mag je die e-bike zelf naar boven trappen en dat is zweren.
Wensen
Kracht van de motor
Een van de eerste vragen die je jezelf moet stellen, op welk terrein ga ik rijden? Is dit vlak, zijn dit heuvels of ga je de bergen in?
De meeste motoren tot 40Nm zijn geschikt voor vlak terrein. De motoren vanaf 50Nm voor de heuvels en motoren met 65Nm of meer voor in de bergen. Kiezen voor een sterkere motor is meestal niet erg, want deze kan ook voor wat extra comfort zorgen, omdat hij bijvoorbeeld meer kracht heeft en dus makkelijker tegen de wind in kan.
Kom meer te weten over de verschillende motoren, zodat je op basis daarvan en het doel de juiste motor kunt selecteren. Als de juiste keuze is gemaakt tussen de motorpositie en de kracht van de motor, wordt het kiezen van de overige onderdelen een stuk makkelijker. Sommige onderdelen komen altijd samen voor op een fiets, zoals de achterwielmotor en de derailleurversnelling.
De remmen
Voordat we in de remmen duiken moeten we de verschillen eerst helder hebben. Belangrijk is om de verschillen tussen mechanische en hydraulische remmen te kennen. Lees dat artikel om daar meer over te weten te komen.
Het versnellingssysteem
De versnellingen zijn al kort aan bod geweest. Je hebt hier de keuze uit een naafversnelling of derailleurversnellingen. Grootste verschillen zit in het onderhoud, de weerstand, het gewicht, de werking en het bereik. Lees het artikel: Derailleur of naafversnelling? Dit zijn de voor- en nadelen, om hier meer te weten over te komen.
De accu grootte
De accu is vaak het duurste onderdeel van de e-bike. Een losse accu kan soms wel meer dan 900 euro kosten. Het is dus belangrijk hier de juiste keuze in te maken. Blijk je een te kleine accu gekozen te hebben en wil je toch een grotere accu dan kan dat vaak voor hoge kosten zorgen. De grootte of inhoud van de accu’s wordt vaak weergegeven in Wh (wattuur). Hoe groter de inhoud, hoe groter de actieradius. Lees het artikel: Wat is de gemiddelde actieradius van een e-bike? om meer te weten te komen over de ideale accugrootte.
Accu positie
Naast de grootte van de accu heb je ook een keuze uit de accu positie. De meest voorkomende zijn achterop de bagagedrager, in het frame of op het frame. Deze posities hebben allemaal hun voor en nadelen. Waar ze verschillen zijn het zwaartepunt, de hoogte van de instap en hoe makkelijk is de accu te verwijderen. Benieuwd geworden? Lees meer: Positie accu elektrische fiets: voor- en nadelen
Type frame
Er zijn ook verschillende type frames waar je uit kunt kiezen. Welk type frame het beste bij je past heeft te maken met je persoonlijke voorkeur, je behoeften, maar ook met jouw ideale zitpositie. Benieuwd wat het meest verkochte frame type is en welke het beste voor jou is? Lees daar dan meer over in het volgende artikel; Welk framemodel elektrische fiets past bij mij?
Comfort
Als laatste behandelen we comfort. Comfort kan uit verschillende onderdelen komen. Een iets minder stijf frame, maar nog veel merkbaarder is vering, brede banden en een goed zadel. Meer weten over de voorvering en zadelvering van een elektrische fiets? Lees dan dat artikel waar ik er meer over uitleg.
De proefrit
Als allerlaatste is het erg belangrijk om een proefrit te maken. Dit hoeft geen rit van een uur te zijn, een paar honderd meter is vaak al voldoende. Het belangrijkste is namelijk dat je voelt of de fiets past en lekker zit en dat je voelt hoe hij reageert. Er zijn ook winkels die binnen een testbaan hebben, dit is vaak al voldoende om het gevoel met de fiets te krijgen. De medewerker kan dan ook goed zien of je houding klopt en of de fiets iets anders afgesteld moet worden.
Test niet maar één fiets, maar ook niet meer dan 3. Door meer dan 3 fietsen te testen raak je het overzicht kwijt en zijn je wensen na een tijdje niet meer helder. Wanneer je maar één fiets test en deze direct koopt, kan het nog weleens zijn dat je later denkt, dat er misschien nog betere opties waren en dat je een impulsaankoop hebt gedaan.
Hopelijk ga je met deze tips, het juiste doel en heldere wensen je perfecte e-bike vinden en genieten van heerlijke ritten.