Er zijn verschillende plekken waar de motor op een fiets kan zitten. Deze posities hebben allemaal hun voor- en nadelen en specifieke eigenschappen. Zodra dit duidelijk is, kun je de juiste motor kiezen bij je doel. We kennen de voorwiel-, achterwiel- en middenmotor. Lees snel meer over de Motorpositie elektrische fiets.
Motorpositie elektrische fiets
Voorwielmotor
De voorwielmotor is een van de goedkoopste motoren in aanschaf. De motor begint te werken middels een rotatiesensor bij de pedalen. Zodra de trapper langs de sensor komt gaat de motor aan het werk. Nadeel kan zijn dat wanneer je loopt en het pedaal langs de sensor gaat, dat de fiets weg schiet uit je hand. Doordat hij geen kracht-sensor heeft werkt hij altijd op de volle 100% in de ondersteuningsstand die je kiest. Daardoor is het Accuverbruik vaak hoog en is de actieradius in vergelijking met een middenmotor vaak kleiner.
Door de voorwielmotor bestaat er een grotere kans dat het voorwiel wegglijdt en je onderuit gaat. Dit komt doordat de voorwielmotor zolang het pedaal langs de sensor komt blijft ondersteuning (trekken) en een voorwiel heeft vaak minder grip dan het achterwiel (er drukt meestal minder gewicht op het voorwiel).
Voorwiel motoren zijn vaak te vinden in 15Nm tot 30Nm en dus geschikt voor op de vlakke wegen. Wil je een wat hogere snelheid halen dan moet je vaak de hoogste ondersteuningsstand gebruiken.
Achterwielmotor
De achterwielmotor is enigszins vergelijkbaar met de voorwielmotor. Ook hier werkt de motor middels de rotatiesensor en heeft daardoor redelijk dezelfde eigenschappen.
Waar de motor in verschilt? De kracht staat op het achterwiel en het voorwiel slipt daardoor niet weg. De ondersteuning (duwend) voelt vaak prettiger aan dan het trekkende gevoel bij een voorwielmotor. Een achterwielmotor is vrijwel altijd in combinatie met derailleurversnellingen. Hierdoor is de aandrijving open en geeft dit vaak meer onderhoud dan de voorwielmotor die meestal in combinatie met een naafversnelling is te vinden. Zelf ben ik ondanks het onderhoud fan van een derailleurversnellingssysteem. Deze schakelen veel soepeler, lopen lichter en het bereik (lichtere en zwaardere) versnellingen is groter. Door het grotere bereik kun je zelf veel beter met de fiets meetrappen en aanpassen op heuvels of tegenwind. Daarnaast is het onderhoud veel makkelijker zelf uit te voeren.
Middenmotor
De meest voorkomende is de middenmotor. De motor heeft veruit de meeste keuzes qua kracht. Sommige motoren kunnen wel 90Nm leveren. De meeste middenmotoren maken naast de rotatiesensor ook gebruik van een krachtsensor. Er zijn dus ook middenmotoren zonder krachtsensor. Hier zijn dezelfde eigenschappen aan de orde als bij een voorwielmotor, alleen kan het voorwiel niet zo snel wegslippen, omdat de kracht vanuit de motor direct op de aandrijving wordt overgebracht. De motor is vaak sterker dan een voorwielmotor.
Het voordeel van een middenmotor met krachtsensor is dat deze zich aanpast op de kracht die jij op de pedalen uitoefent. Hierdoor voelt de ondersteuning het meest natuurlijk. De ondersteuning gaat pas werken als beide sensoren geactiveerd worden. De fiets kan dus niet uit je hand schieten als het pedaal langs de sensor komt.
De motor hoeft niet altijd op de volle 100% te werken en is daardoor efficiënter met het accuverbruik. Omdat de motor in het midden zit is qua aandrijving alles mogelijk, naafversnelling of derailleur.
De nadelen van een middenmotor zijn: hij is hoger in aanschaf en de instap is vaak wat hoger. Hoewel er steeds meer merken zijn die de motor zo weten te plaatsen dat deze nog nauwelijks in de weg zit.
Lees ook eens; Hoe weet ik welke e-bike bij mij past?