Ga naar de inhoud
Home » Blog » Derailleur of naafversnelling? Dit zijn de voor- en nadelen

Derailleur of naafversnelling? Dit zijn de voor- en nadelen

Ben je op zoek naar een nieuwe e-bike? Dan is het belangrijk om je ook in te lezen over de verschillende type versnellingen. Kies je voor een derailleur of naafversnelling? Ik leg je in dit artikel de verschillen uit, zodat jij weet welk type het beste is voor jou. Zo hangt de keuze voor het beste soort versnelling onder andere af van je rijgedrag, de kettingkast, de plaatsing van de motor en de hoeveelheid onderhoud.

Derailleur of naafversnelling?

De naafversnelling heeft het minste onderhoud nodig, omdat hier de versnellingen opgesloten zitten in de naaf. Belangrijk is dat de pedalen stil gehouden worden en er dan pas geschakeld wordt (shimano nexus naaf). Doe je dit niet zul je een verhoogde slijtage hebben en kan de naaf kapot gaan. Het stil moeten houden van de pedalen is minder handig, wanneer je de berg/heuvel op rijdt.

Naafversnelling

De naafversnelling gaat goed samen met een motor niet sterker dan 50 Nm. Levert de motor meer kracht dan wordt een speciale e-bike naaf geadviseerd (Shimano Nexus 5 naaf). Naast de veelvoorkomende Nexus naaf, komt ook de NuVinci Enviolo naaf steeds vaker voor. Deze naaf kan net als een derailleur wel de sterkere motoren aan. De Enviolo naaf werkt niet zoals de Nexus naaf met tandwielen en daardoor kan je traploos schakelen en hoef je de pedalen niet stil te houden. Dat betekent niet dat er automatisch geschakeld wordt, zoals soms gedacht wordt. Deze naaf heeft ook een groter bereik en komt dicht in de buurt van een derailleurversnelling. Een groter bereik betekent dat je in verhouding lichtere en/of zwaardere versnellingen hebt.

De naafversnellingen zorgen wel voor wat extra gewicht aan de fiets, waarbij de Enviolo naaf het zwaarst is en een derailleur dus het lichtst. 

derailleur of naafversnelling

Derailleurversnelling

Een naafversnelling levert ook meer weerstand dan een derailleurversnelling, ofwel een derailleur versnellingssysteem loopt lichter. Net als bij de Enviolo naaf mag je bij de derailleurversnellingen licht blijven trappen en dat is ideaal heuvel of berg op. Ondanks dat bij een derailleur het onderhoud hoger is, is dit goed zelf te doen en zelf onderdelen vervangen is ook makkelijker dan bij een naaf. Belangrijk is wel dat het onderhoud bij een derailleur gebeurd, anders schakelt hij niet meer goed (lees hierover mijn andere blog ‘hoe onderhoud ik mijn derailleur versnellingssysteem’).

De derailleur en Enviolo naaf zijn in de meeste gevallen de beste keuze qua versnellingen. In Nederland is de Nexus naaf het meest verkochte versnellingssysteem op een E-bike. Ondanks dat de derailleur en Enviolo naaf in veel gevallen een betere keuze zijn qua versnellingen. 

beste keuze derailleur of naafversnelling elektrische fiets

Waarom kiezen zoveel mensen voor een Nexus versnellingsnaaf?

De Nexus naaf is in vergelijking met de Enviolo naaf een stuk goedkoper. Heb je geen motor nodig, sterker dan 50 Nm, dan wegen de voordelen niet altijd op tegen de kosten. Hoewel de Enviolo naaf een heel mooi systeem is met erg veel voordelen.

Het onderhoud van een derailleur schrikt veel mensen af. Het is ook echt belangrijk om te doen, omdat er bij een e-bike veel grotere krachten staan op het versnellingssysteem dan bij een normale fiets. Derailleurversnellingen schakelen normaal erg snel en lopen veel mooier en lichter dan de meeste naven, mits ze onderhouden/ schoongemaakt worden.

Het versnellingssysteem dat je kiest hangt dus af van wat jij belangrijk vind. Dat kan dus onderhoudsvriendelijk zijn, geschikt voor een sterke motor, groot bereik, de weerstand (lichtst of soepelst lopend), het gewicht, de werking en/of de prijs.

Lees ook eens; Hoe weet ik welke e-bike bij mij past?